Recent Posts

Friday, June 3, 2011

Gaya Hidup Moden Jejas Kesihatan

Terutama yang tinggal di kawasan bandar, walaupun diketahui amalan gaya hidup moden banyak mendatangkan kebaikan tetap dalam masa yang sama ia turut mengundang kesan negatif terhadap kesihatan.

Beberapa gaya hidup moden yang boleh mendatangkan kemudaratan :

1. Makanan Segera
Hampir semua orang pernah mengambil makanan segera, ada juga yang menjadikannya sebagai menu harian. Awas! amalan ini boleh membahayakan kesihatan. Ini kerana makanan segera lazimnya mengandungi lemak dan kadar garam yang agak tinggi, kurang serat, vitamin dan mineral. Amalan mengambil makanan segera yang terlalu kerap boleh mengundang pelbagai penyakit seperti kencing manis, obesiti, jantung, darah tinggi, kanser dan sebagainya.

2. Kurang Bersenam
Kesibukan biasanya menjadi alasan untuk tidak bersenam. Hari minggu digunakan sebaiknya untuk berehat dan tidur, sedangkan bersenam amat penting untuk memastikan kesihatan tubuh sentiasa berada di tahap terbaik. Kurang bersenam akan akan menyebabkan tubuh cepat letih, susah tidur dan sakit kepala.

3. Kesesakan Lalu Lintas
Setiap hari kita bukan sahaja berhadapan dengan kesesakan lalu lintas, malah berhadapan dengan kerja yang banyak atau urgent untuk disiapkan dalam masa yang singkat. Perkara ini juga boleh menyebabkan tekanan yang membuatkan kita menjadi sensitif, mudah tersinggung dan cepat marah. Ianya juga boleh mengakibatkan sakit kepala dan sukar tidur. Tekanan ini menyebabkan ada yang mengambil cara penyelesaian muda seperti merokok, mengambil dadah atau alkohol. Ini bukan cara penyelesaian terbaik kerana untuk jangka masa panjang kesannya lebih buruk.

4. Tidak Utamakan Kesihatan
Kerana sibuk dengan urusan harian juga adakalanya menyebabkan kita terlupa tentang aspek kesihatan. Sakit yang tidak serius seperti pening kepala, badan kurang bermaya dan letih langsung tidak dihiraukan selagi mampu bergerak, sedangkan ini semua sebenarnya petanda awal kepada pelbagai penyakit lain sperti jantung, darah tinggi dan lain-lain.


Penyelesaian
Walaupun hidup di bandar atau di tengah-tengah kota yang pesat membangun dan dikelilingi dengan rutin harian yang sibuk, aspek kesihatan juga perlu diutamakan. Jadikan amalan mencegah lagi baik daripada merawat.
Sebaiknya ambil makanan yang seimbang, hindari rokok, mengambil minuman keras, cuba elakkan diri dari tekanan, lakukan senaman yang teratur dan pastikan sentiasa membuat pemeriksaan kesihatan.
Masih ada masa untuk mengubah gaya hidup agar tidak terus terpengaruh dengan arus permodenan.
Amalkan gaya hidup sihat.


<< Entri sebelum ini






1 comments:

jeragang said...

banyak jugak info disini.... menarik untuk dilawati.. nanti lain kali boleh menjurus sedikit pada persoalan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Submit your site

 
back to top