Recent Posts

Tuesday, April 26, 2011

Langkah mudah utk sihat & segar

Mari sama² kita amalkan..

1. Berjalan Kaki. Berjalan kaki selama 30 minit setiap hari ternyata mampu maningkatkan stamina tubuh dan meningkatkan pengaliran darah serta ketahanan jantung.

2. Minda Positif. Fikirlah perkara yang positif kerana ia dapat menyihatkan minda. Sekiranya kamu seorang yang berfikiran positif, ini bererti kamu seorang yang berfikiran sihat dan secara tak langsung ia juga dapat memotivasikan diri untuk bertindak lebih rasional.

3. Rahsia C.I.N.T.A. Mencintai dan dicintai adalah amat baik untuk jantung kita. Perasaan iri hati, marah serta perasaan negatif yang lain-lain hanya akan membuatkan seseorang itu lebih mudah diserang sakit jantung.

4. Minum Teh. Satu kajian mengatakan bahawa teh hitam dan teh hijau mengandungi 'polyphenol' yang berfungsi sebagai antioksida. Ia dapat membantu mengurangi risiko penyakit jantung dan juga mencegah kanser.

5. Hirup Udara Segar. Luangkan sedikit masa untuk menghirup udara segar selama sepuluh minit atau setidaknya sekali sehari. Ia dapat membantu agar sihat dan segar sepanjang hari.

6. Meditasi. Meditasi terbukti memberi kesan positif pada kesihatan jiwa kerana ia membantu menghilangkan tekanan dalam diri.

7. Biasakan Mencuci Tangan. Sebaiknya cuci tangan dengan sabun sebelum menyediakan makanan, setelah keluar dari tandas atau menyentuh objek yang tidak terjamin kebersihannya. Cucilah tangan paling minimum 5 kali sehari.




<< Entri sebelum ini..







2 comments:

Noorae said...

jap nak bertape jap.tension tgk lengan da besau nau skang ni haha =]

fyna ahmad said...

gud tips...


follow kamoo suda..
;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Submit your site

 
back to top