Recent Posts

Wednesday, July 13, 2011

Cegah Kanser Servik

Pemeriksaan mengesan kanser servik
1.Ujian Pap
Doktor akan mengambil sedikit tisu pada permukaan serviks dan menghantar kemakmal . Ujian ini akan mengesan sebarang ketidaknormalan pada cerviks seperti sel pra-barah. Digalakan untuk mengambil ujian ini setiap tahun untuk mengesn kanser peringkat awal. Pengesanan awal boleh menyelamatkan nyawa.

2.Ujian HPV
Ujian ini boleh mengesan kuman HPV yang specifik terhadap kanser serviks seperti strain 16 dan 18, iaitu penyebabkan utama kanser pangkal rahim.

3.Colposcopy
Doktor akan mengunakan mikroskop yang khas untuk memeriksa pangal rahim anda untuk sebarang ketidaknormalan. Sekiranya ada, sedikit biopsi akan diambil dan dihantar kemakmal. Kadang-kadang biopsi kon akan dibuat sekiranya didapati sel barah sudah merebak lebih dalam.

4.Rawatan
Rawatan bergantung kepada keterukkan kanser tersebut dan sejauh mana ia sudah merebak. Sekiranya diperingkat awal pembedahan buang rahim akan disarankan dan pembedahan yang lebih radikal akan dilakukan sekiranya kanser sudah merebak keorgan organ berdekatan. Rawatan sampingan lain termasuk radiasi dan kemoterapi.

Cara mencegah
• Amalkan cara hidup yang sihat.
• Lakukan ujian pap smear setiap.
• Berhubungan seks dengan 1 pasangan sahaja
• Elakkan hubungan seks pada usia muda
• Tidak merokok
• Mendapat imunisasi terhadap jangkitan HPV
• Suntikan Vaksin

Vaksin terhadap HPV
Sekarang sudah terdapat vaksin yang boleh mencegah kebanyakkan dari strain HPV yang menjadi punca kepada kanser serviks. Gadis seawal usia 13 tahun adalah digalakan untuk mengambil vaksin ini. Ia boleh mencegah sehingga 70% dari jangkitan HPV dan walaupun ia lebih efektif sekiranya diberikan sebelum gadis menjadi aktif secara seksual, ia juga disarankan kepada semua wanita sehingga usia 46 tahun.
Vaksin boleh didapati dimana-mana klinik GP atau klinik pakar berdekatan.

Ujian Pap Smear
Merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik. Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
Ia adalah satu prosidur yang mudah dimana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian. Tidak perlu ubat atau bius dan mengambil masa beberapa minit sahaja.









1 comments:

diana said...

hmmm..penting ni...
anyway,kalau mahukan antivirus terbaik,,jenguklah ke blog ini ye..peace yoo...

http://ohkaspersky.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Submit your site

 
back to top